quotes

dari novel hlovate
dari quote pada setiap hujung chapter

sekadar nota dan peringatan
untuk diri sendiri dan orang lain


_contengan jalanan_

I -FEND

muzik itu adalah bahasa yang ungkapannya tak perlukan kata-kata.

masa tak pernah menunggu manusia.

seni itu tiada sempadan, skema atau garisan.

kalau bersama waktu susah senang dan makan berkongsi pinggan, tu baru namanya kawan sepanjang zaman.

kalau sekali dikatakan kebetulan, kali kedua itu namanya...suratan?

dalam jiwa ada rasa, dalam rasa ada...?

kaang-kadang rasa tu tak mampu nak ditulis oleh huruf dan titik, tapi boleh diterjemahkan oleh not-not muzik.

sedangkan bangau merantau pun pulang mencari kerbau, inikan pula anak dagang yang tinggalkan kampung halaman di tanah seberang.

the man that decided to change on the 12th hour dies on the 11th.

yang nyata, kasih sayang memang melengkapkan bahagia. tak kisahlah dalam bentuk apa atau daripada siapa.

cukupkah sekadar harta, kerja dan keluarga jadi sebab untuk berputih mata kalau itu hajat yang tak tercapai sebelum tinggalkan dunia?

hidup di dunia ini seperti perjalanan yang terlalu panjang dan terlalu banyak perhentian sementara, hingga kadang-kadang terlupa sebenarnya diri ini hendak ke mana.

peluang yang ada dalam hidup ini sama juga macam kereta api, perlu digapai waktu dia sekejap terhenti depan diri. terlewat sesaat, makan asap.

kena merancang masa depan kalau nak senang, tapi duit tu bukan dibuat kiblat, hanya dibuat alat.

kalau ada kemahuan dan usaha, 'halangan' tu adalah suatu perkataan yang tak ada makna apa-apa.

masalah takkan selesai dengan hanya main falsafah.

hidup tak ada cita-cita tu namanya hidup sia-sia.

semua orang sebenarnya sama saja, tak ada beza, tapi kehendak diri sendiri yang sebenarnya mampu buat kita jadi luar biasa.

biarlah kerja lelah asalkan masih boleh ketawa, daripada kerja mewah tapi berendam air mata.

sungguhlah orang kata, nikmat yang ada takkan terasa, selagi ianya tak lenyap daripada depan mata.

kerja memang bukan lagi dikatakan beban kalau dah memang benda yang kita suka lakukan.

perasaan apabila terjaga daripada mimpi, tu namanya realiti.

kalau kompas tersalah arah, perlu berpatah balik walaupun payah.

benih baru nak bangkit disiram dengan air dan baja. hati baru nak bangkit kena siram dengan apa?

kalau orang kata nak buang tatu di kulit itu sakit, nak buang tatu dosa di hati tu lagi perit.

tunjukkanlah kami jalan yang lurus. ~ (al-Fatihah: 6)

Dia lah yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezeki-Nya. dan hanya kepada-Nyalah kamu (kembali setelah) dibangkitkan. ~ (al-Mulk: 15)

dan antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. sesungguhnya yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui. ~ (al-Ruum: 22)

bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang ~ (an-Nuur: 36)

kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan kerana kejahilannya, kemudian mereka bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ~ (an-Nahl: 119)

dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat. ~ (as-Syu'ara: 214)

dialah yang menjadikan malam bagimu supaya kamu beristirahat padanya dan (menjadikan) siang terang-benderang (supaya kamu mencari kurnia Allah). sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mendengar. ~ (Yunus: 67)

dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang... ~ (al-A'raaf: 205)

 ...dan Kami turunkan kepadamu al-Kitab (al-Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri. ~ (an- Nahl: 89)

 hai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu menjadi bertaqwa. ~ (al-Baqarah: 183)

katakanlah: sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. ~ (al-An'aam: 162)

maka apabila kamu telah selesai (daripada sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. ~ (al-Insyirah: 7)

sesungguhnya bangun pada waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan. sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak). sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepada-Nya dengan penuh ketekunan. ~(al-Muzzammil: 6-8)

'...Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkan bebankan orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami pikul. beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkau penolong kami...' ~ (al-Baqarah: 286)

katakanlah, 'Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman haris bertawakal.' ~ (at-Taubah: 51)

dan tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah melapangkan rezeki dan menyempitkanyya bagi siapa yang dikehendaki-Nya? Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang beriman. ~ (az-Zumar: 52)

dan barang siapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah Mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalas dengan baik. ~ (al-Israa': 19)

hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal. Sesungguhnya orang yang peling mulia di sisi Allah ialah orany yang paling bertaqwa antara kamu. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. ~ (al-Hujuraat: 13)

 dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta. ~ (al-Furqaan: 73)

 dan bahawasanya kepada Tuhanmulah kesudahan (segala sesuatu). ~ (an-Najm: 42)

 sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran (seperti ketentuan yang telah tertulis di lohmahfuz sebelum kejadian mereka). dan perintah Kami (ke atasnya) hanyalah satu perkataan seperti sekelip mata. ~ (al-Qamar: 49-50)

 tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan. ~ (al-Anbiyaa': 35)

Allah berfirman, 'Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan sebentar sahaja, jika kamu benar-benar mengetahui.' maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu secara main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? ! (al-Mu'minuun:114-115)




II - K2
 
life is short. laugh. live.

lead. don't be led.

one can become a million, and a million can become one.

one word. brotherhood.

being different brings oddballs together. normal is overrated anyway.

live the moment. cherish the present. anticipate the future. frame the yesteryear.

Question: What if you stop playing 'What ifs?'
Answer: You'll get some work done.

finding gratification is not hard. simplicity does it easy.

respecting requests, rules and privacy is a universal law. you break that basic Etiquette 101, you're seriously flawed.

humdrum routine kills. no fills. no thrills.

as truth be told, homecoming never gets old.

everybody knows death is inevitably coming, but it never fails to catch everybody by surprise everytime one is going.

losing never come easy. first off, preserve the memories.

complex questions can only be solved by patience.

either get together or scatter.

the man who decided to change on 12th hour dies on 11th.

the world is a world-class class. use it wise.

don't judge a travel plan from its dossier. to know, be there.

act dumb. you'll learn more.

life is full of changes. and suprises. and the inexplicable(s).

'confusion' is a good explanation, for not understanding things that can't be reasoned.

to live is to learn, and to learn is to live. live. learn.

there's a difference between living life and merely being alive.

pent-up heat? release it.

worrying over the yet to be here future, is one tiring thing, of not nerve wrecking.

talking is nothing. doing is something.

life is full of answers waiting to be discovered.

when you think you've it bad, others've had it worse.

music is a language that belongs to no race.

cynicism does not come with the numbers of the age, but with the age of the numbers.

that Allah may forgive you your sins of the past and the future, and complete His favour on you, and guide you on the Straight Path. ~ (al-Fat-h: 2)

trust and respect are to be earned. it is not a given.
the believers are nothing else than brothers...~ (al-Hujaraat: 10)

...the most honourable of you with Allah is that (believer) who has at-Taqwa. verily Allah, is All-Knowing, All-Aware. ~ (al-Hujaarat: 13)

and indeed we have put forth for men, in this Qur'an every kind of similitude in order that they may remember. ~ (az-Zumar: 27)

see you not how Allah sets forth a parable? a goodly word as a goodly tree, whose root is firmly fixed, and its branches (reach) to the sky (i. e very high). ~(Ibrahim: 24)

then after that your hearts were hardened and become as stones or even worse in hardness. and indeed there are stones out of which rivers gush forth, and indeed, there are of them (stones) which split asunder so that water flows from them, and indeed, there are of them (stones) which fall down for fear of Allah. and Allah is not unaware of what you do. ~ (al-Baqarah: 74)

guide us to the Straight Way. ~ (al-Fatihah: 6)

read! in the name of your Lord Who has created (all the exists). ~ (al-Alaq: 1)

verily, man is in loss. except those who accepted faith, and did good deeds and urged one another to the truth-and urged one another to have patience. ~ (al-'Ashr: 2-3)

so glorify the Praises of your Lord, and ask His Forgiveness. verily, He is the One Who accepts the repentance and Who forgives. ~ (an-Nashr: 3)

verily, you (Muhammad) guide not whom you like, but Allah guides who He wills. and He knows best those who are guided. ~ (al-Qasas: 56)

read and heed.
contengan jalanan.


contengan pengalaman perjalanan cari Tuhan


mata yang dahulunya buta kini semakin celik.
sedikit demi sedikit.
belajar dari bawah
setapak demi setapak
menuju ke jalan kebenaran
namun ada kalanya tersungkur dari landasan
kau kena bangkit semula

thanks Allah temukan aku dengan novel Hlovate =)
satu cara dakwah yang memberi kesan
sentap.